Hamlet på dramaten 21/10

Som sagt var ju jag och Annika på dramaten i tisdags och såg uppsättningen Hamlet, en omarbetad version. Så hur var den?
    I toalettkön under pausen hörde jag mummel och kritik från otåliga gymnasieelever som tyckte att det här var bland det tråkigaste som de sett. Och jag, som gymnasieelev, tänker inte dra alla över en kam och påstå att detta var allas åsikt. För att jag bland andra höll inte med dem, jag finner pjäsen mycket underhållande och imponeras av hur de lyckas hålla kvar monologerna från den ursprungliga pjäsen trots att de moderniserat den och lagt in så mycket humor. Humorn som i vissa fall verkade vara lite frampressad. Början och slutet av pjäsen är klockrena, den inleds med att alla sitter i varsin soffa på scenen och ser på en modevisning, och avslutas med att alla ligger döda i den soffa de i början satt i medan den ende kvarlevande gör samma snurrar som Ofelia gjorde under modevisningen i början.
   På tal om Ofelia så gör Rebecka Hemse en fantastisk roll och är så trovärdig att man förundras. Och rollerna är välarbetade och anpassade, dock finner jag inte att Erik Ehn fångar sin roll helt och hållet.

Men jag förstår dessa förtvivlade människor som fann att pjäsen var för tråkig för att sitta där i tre timmar och en kvart, för hade jag inte läst pjäsen och sett den som film innan hade jag förmodligen inte förstått vare sig delar av handlingen eller karaktärsbyten, kändes som en förutsättning att antingen läst eller sett pjäsen förut.
   Dessutom skulle pjäsen kunnas kortas ner en aning i slutet av den första akten, för början och slutet är oklanderligt bra, men jag finner ingen tillfredställelse av att betrakta mitten av pjäsen.

Musiken kommer från cocorosie's senaste album och det passar så fruktansvärt bra in, trots att jag hört rådande delade meningar om huruvida de borde ha haft musik på svenska eller inte då en del ansåg det som för stora kontraster då skådespelarna plötsligt började sjunga på engelska. Jag finner inte det som något fråndragande fokusmässigt utan snarare tvärtom. Musiken gör pjäsen än mer intressant och det skadar ju inte att cocorosie's senaste album är riktigt riktigt bra.

Nu blev det här skrivet ur ett personligt tycke kring pjäsen, trots att ett av våra mål här på litterernt är att vara så objektiva som möjligt, hur som helst är pjäsen väl värd att se för den intresserade.

/Julia

För att lämna röstmeddelande TRYCK STJÄRNA

I För att lämna röstmeddelande TRYCK STJÄRNA får vi möta fem personer. Alla är de ensamma på olika sätt, ändock tillhörande samma system.

Bert-Ove är den bittre och långtidssjukskrivne, som riktar sitt missnöje mot landet och dess alla organisationer som inte bryr sig. Inte bryr sig om honom.


Giselle, storasystern som frenetiskt försöker hjälpa sin syster som är sjuk. Eller vem är det hon försöker hjälpa, och vem är det som egentligen är sjuk?


Edvard är den osäkre som efter bäste vännens självmord inte kan se sig själv längre. Lever ett liv med både fru och barn, utan att veta hur det kunde bli så; hur livet kunde bli så ickeönskvärt.


Jessica med ursinnet som aldrig kan tyglas. Jessica som en dag tar bilen och kör. Bara för att.


Till sist har vi den äldre damen Thomasine. Den accepterande. Hon är fast i den ödsliga byn och istället för att förneka faktumet lever hon upp till det.


Kapitelindelning

Varje kapitel är vigt för respektive karaktär. I bokens början ges alla ungefär lika mycket sidutrymme. Mot slutet är kapitlen däremot kortare och Jessica skildras fler gånger än de andra. Detta beror antagligen på att de andra karaktärerna inte behöver utvecklas ytterligare än vad de redan blivit.

Bokens indelningar tyckte jag faktiskt om. Det kändes som att jag fick tillräckligt med inblick i personernas tillvaro/känslor och det gjorde att det inte kändes förargligt att komma till nästa kapitel (och därmed en ny karaktär).


Språket

Språket är slagkraftigt och enkelt, utan en tendens till att bli naivt. Exempel (Giselle om sin syster):
"En serie av rörelser, timma efter timma. Hon gav sig aldrig förrän hon hade blivit ett med rörelsen, förrän kroppen hade förstått den så totalt att hon kunde glömma bort den. /.../ Att vara själva dansen - inte dansaren, det är målet. Hon inne i sin dans, jag utanför. Tillbedjande, som en religiös vid en kultplats, men inte desto mindre fullständigt utanför"


Varje karaktär har getts ett eget språk (så klart?). Detta har Malmsten gjort väldigt skickligt, utan att ha hamnat i "överdrivningsfällan".

Edvard, till exempel, är mycket snabb med att poängtera sin så kallade osäkerhet med ord. Exempel:
"Nuet undslapp honom.
Undslapp
? Undslapp - vad är det för språk - undslapp, vad säger jag, vem pratar så?" Detta, trots att han egentligen har ett, mer än, fungerande vokabulär.


Jessicas kapitel speglas passande nog av många radbrytningar och utropstecken. Exempel:
"Tjejmilen!
Som om det är någon annan mil för tjejer än för andra.

En tjejmil!

En mil är en jävla mil."


Det känslomässiga & tankeväckande intrycket

Att temat är ensamhet, ex. ensamheten i att vara beroendet av andra människor, genomsyrar hela boken och dess karaktärer. För att lämna röstmeddelande går således i moll, och som läsare blir jag stundvis betryckt av alla missöden. Om det är för att personerna känns så förankrade i sin misär eller för att jag delvis kan sympatisera med en del av dem vet jag inte. Förmodligen är det en kombination av bådadera.

Rent tankemässigt undrar jag, främst efter utläsningen av boken, var hjälpen finns. Var medmänniskorna finns...


Omslaget

Bilden föreställer en kvinna med ett paraply i handen. I bakgrunden syns en tegelvägg. Jag uppfattar det som att oavsett hur grått och monotont livet kan kännas är det man själv som bestämmer vart och hur vinden blåser. Och även fast det känns som att man är själv i sin ensamhet kan vi ha i åtanke att vi alla är ensamma någon gång (tegelväggen, en symbol?). Det må vara en kliché, men tåls att tänka på!


Personligen tycker jag inte att omslaget var särskilt passande. Lite intetsägande och inte så slående. Jag tycker definitivt mer om den andra versionen som finns, där omslaget pryds av en knappstjärna, en sådan som finns på varje telefon. Det motivet hänger både ihop med handlingen och titeln och fungerar därför bättre.



/Annika.

Vi:s författarstipendium

Jippie!!

Jag upptäckte häromdagen att de nominerade författarna av tidningen Vi:s stipendium på 50 000 kronor är Ajvide Lindqvist, Tichý, Liljestrand samt Bakhtiari.
Jag har lyckats läsa något av alla, förutom Liljestrand, och jag tycker helt klart att samtliga av dessa är värda sin nominering! Min personliga favorit är ändå Andrzej Tichý. Han är ändå mest unik i både sitt skrivande och val av ämne!

I nästa nummer av Vi får vi reda på vinnaren! Spännande, minst sagt.



/Annika.

Ett gott skratt!



Prosapolisen på DN Bok är i full gång! Denna gång är det "deckardrottningen" Camilla Läckbergs böcker som granskas:

"Undersökningens sista förstasida gäller romanen "Tyskungen". Här vill författaren frammana en gotisk atmosfär i och med det lik som presenteras sittande i en stol. För att skapa stämning har Läckberg här koncentrerat sig på de flugor som naturligen nog intresserar sig för kadavret.
Problemet är bara att Läckbergs kunskaper om flugor gör detta inledande parti till en komedi.
Andra stycket:

"Flugorna for i stora sjok runt den orörliga figuren. Landade ibland. Käkarna rörde sig."

Käkarna?"

Nyfiken på fler felaktigheter i Läckbergs alster? Läs mer här!

Echo!

Det ekar tomt här på Litterernt på grund av alltför mycket skolarbete.
Tyvärr. Snart blir det bättre.

/A & J.


Hamlet på Dramaten



I dag är det pjäsen Hamlet på Dramaten som ska ses av oss (med skolan). Tre timmar.
Pest och pina, eller?

Dagens ord

pekoral -et,

skrift som utmärkes av dumhet


/Annika.

Dagens ord

Dväljas - att vistas under längre tid

/J

Ytterligare en bok på listan

Jag läste precis Dan Jönssons recension av Jag sköt Paulo Coelho i DN, och jag måste säga att jag nu känner mig manad att läsa den. För visst lockar den, åtminstone med sin titeln?



/Annika.

Boksamtal i SR



"Ordet "förort" har mer och mer kommit att bli synonymt med miljonprogrammet. I litteraturen har ordet blivit ett begrepp för monotoni, instängdhet och död. Hundratusentals människor bor i dessa områden, men ändå är det svårt att hitta variation i de skönlitterära berättelserna. 

Och de skildringar som ändå görs blir ofta kraftigt kritiserade de boende. Varför är det så svårt och riskabelt att skriva om miljonprogrammet? Författarna Andrzej Tichý, Lars Mikael Raattamaa och Astrid Trotzig ger sin version i ett reportage av Johanna Langhorst."

Låter det intressant? Lyssna på P1 Biblioteket måndagen 20/10 kl 14.03 eller tisdagen 21/19 kl 18.15.

(Psst! Tichýs bok Sex liter luft recenserades nyligen här på Litterernt av mig)

/Annika.


Dagens svåra ord.

Diglossi - användning av två klart åtskilda språkvarianter/ tvåspråkighet.


/J

Ur För att lämna röstmeddelande tryck stjärna - Bodil Malmsten.

"De sitter uppstoppade i soffan och spelas i TV:n.
Vad skulle de annars göra?
Läsa när det inte finns en bok?
Prata?
Om vad då när de aldrig tänker?"

/Annika.

Aftonbladets kulturella nysatsning, lyft eller fall?

 

I DN i dag, tisdag 14e oktober, skriver Åsa Beckman om Aftonbladets nya "kultursatsning". Layouten är ny samt ett nytt fokus. Frågan är huruvida deras nysatsning är ett lyckat kort eller inte, vad tycker Du?

/J & A.

Dagens ord

Obstruera -de
hindra el. fördröja en åtgärd el. ett beslut

/Annika.

Sex liter luft - Andrzej Tichý.

Diffusa händelser. Diffusa tillstånd. Eller bara diffusa drömmar? Vad är verklighet och vad är bilden av en fantasi? Vi möter Ivan, någonstans i sin ungdom, som en dag vaknar upp. Ensam. Människorna är borta, utan varken förvarningar eller föraningar . Kvar finns Ivan, djuren, husen och den ständigt värmande solen. Eller finns de kvar?


Kapitelindelning

Sex liter luft har tre huvuddelar. Vi får följa Ivans liv både veckorna innan ensamheten och veckorna efter. Emellan dessa perioder inflikas så kallade kontrapunkter. Till skillnad från de andra kapitlen är dessa skrivna ur ett vi-perspektiv.
Boken inleds ex. så här:
1:a veckan efter ensamheten - kontrapunkt - 1:a veckan innan ensamheten


Den originella indelningen underlättar läsningen på så vis att jag som läsare lätt kan se den markanta förändringen i Ivans liv. Vi-kapitlen skildrar, till skillnad från Ivans kapitel, den större ensamheten, den som existerar men som allt för ofta negligeras av myndigheter som sviker och ögonkontakt som viker. Vardagsrasism, mobbing - all slags utsatthet skildras mellan raderna i dessa stycken.


Språket

I Sex liter luft finner du raka beskrivningar, utan vare sig försköningar eller förvärrningar från författarens sida.
Exempel:
"Han vill inte ut idag. Varför skulle han? Ligger i sängen, ögonen är öppna men ögonlocken sänks gång på gång. Han glider in i en dimma, vaknar med ett ryck, ändrar ställning: bort från solen."


Bildspråket är desto mer rikt. Det finns tolkningsutrymmen i varje mening, och det medför att bokens genomgående tema kan ses ur många vinklar. För är det enbart Ivans sinnesstämningar som skildras? Kan paralleller till vår verklighet dras?
Exempel:
"Det är vätskan som skapar vätskebrist. Det är sömnen som väcker tröttheten. Det är våra liv som släcker oss.",
 "Han måste göra den där fällan. Även om det är helt meningslöst så måste han göra den. Måste bara komma på en bra idé. Det behöver egentligen inte vara en fälla. Inget som man ska fastna i. Bara man lämnar kvar spår efter sig så räcker det. Bara han kan se om någon varit där. Att någon finns. Om någon finns."


Det känslomässiga & tankeväckande intrycket

Ända till sista sidan är jag som läsare totalt berörd. Hur skulle jag reagera som ensam människa kvar på jorden? Skulle jag tappa fotfästet? Finns hoppet kvar? är frågor som ständigt dyker upp i mitt huvud under bokens gång. Bokens ovissheten dyrkar jag fullkomligt! Till skillnad från deckare där du i slutet får veta ifall du varit duktig nog och gissat vem mördaren är, ger Sex liter luft ingen bekräftelse till läsaren. Jag får inga svar. Bara tankar och frågetecken återstår. Och med det sagt har författaren lyckats. Mer än så.


Omslaget

Pocketvariantens framsida pryds av en vit kanin. Innan jag läst boken undrade jag vad folk skulle tycka, och framförallt TRO att jag läste. En fördjupningsbok om kaniner för veterinärer? Eller varför inte en ungdomsbok med målgruppen +6 år? Ur den synvinkeln är omslaget kanske inte det mest lämpliga. Jag kan tänka mig att många förväxlat bokens genre i bokhandeln p.g.a. kaninen, och därmed också avstått från att köpa den. För visst skiljer den sig från andra skönlitterära böcker i utseendet?


Efter att ha läst boken kan jag konstatera valet av omslag. Kaninen fungerar, tror jag, som en symbol för den sida av oss som behöver omtanke, värme och mat. Väldigt grundläggande saker, som kaniner precis som vi människor är i behov av för att fungera något sånär bra.




/Annika.

Ur Montecore: en unik tiger - Jonas Hassen Khemiri.

"Ackompanjerade av sommarens transformation till höst börjar jag din far repetera svenska personliga pronomen, adjektivs förstärkning och prepositioners gåta. Vi memoriserar hur alla svenska ord som refererar människor och djur noteras med obestämda formen "en" med undantaget "ett barn". Vi tämjer våra tungor till det svenska uttalets gåta, där stor differans ges mellan "u" och "y". Flyttfåglar lämnar Sverige, gröna blad blir brandiskt röda, marken frostas, sandlådesanden stelnar och Stockholm förlorar sina deliciösa odörer. Allt medan vi noterar att vissa namnger svenskan som "de 29 bokstävernas språk" eller "andandets språk", eftersom "h" ger en riktig utandning istället för franskans stumhet och inandningsljudet med sugformade läppar indikerar en jakande respons.
   Det som skedde vill jag beskriva med följande ord understruket i annorlunda textform: MAGI!


Svenskan fyllde mig. Expanderade mig. Den harmoniserade varje kroppslig partikel"

/J & A

Det (o?)grafiska budskapet i böcker

Jag är en av dem.
En av dem som börjar tveka ifall det inte klickar.
Klickar med omslaget.

En formgivare som ständigt får mig att bli glatt överraskad är Lotta Kühlhorn. Hon står bakom ett flertal av de tjusiga bokomslag vi ser i bokhandlar och på bibliotek. För visst känner vi igen dessa (eller några åtminstone):

              
         

Det kan tyckas vara beklagligt att vi i dag faktiskt påverkas av en till synes fjuttig sak som omslag. Men vi måste ha i åtanke att boken ingår i en helhet, och den "cirkeln" kan - i min mening -  inte slutas ifall omslaget inte är tillräckligt uttänkt och tilltalande. Eller vad säger Ni?

Julia och jag kommer här på Litterernt i fortsättningen inkludera samt bedöma bokens omslag i våra framtida recensioner.

/Annika.


Jag ska, jag ska

Kontrollmänniska = listmänniska.

Här kommer en del av min "vill-läsa"-lista. Högsta prioritet:

1. Det andra målet - Jonas Karlsson


2. Här ligger jag och duger - Bob Hansson


3. Fält - Andrzej Tichý



Vad vill Ni läsa för böcker?

/Annika.


CV/personligt brev.

Sitter vid min laptop och försöker formulera ett personligt brev, har nog aldrig haft så svårt för att skriva en text. Vad ska man säga, vad vill de höra, hur mycket ska man skriva? En vän sa till mig att det nog räcker med ett halvt a4. Här sitter jag med fem rader och kommer inte på mer om mig själv att säga. Har ont om tid på mig att skriva och det går heller inte att få till något som låter genomtänkt och välskrivet eftersom allting låter fånigt och för självsmickrande.
Att skriva ett CV eller personligt brev är sannerligen en konst, och ack så viktigt. fy.

/J

Fler boksnack i höst, tack!

I helgen var jag på två bokprat under Kulturnatten. Bob Hansson samt Owe Wikström babblade på om kärlek respektive vemod. Två dagar innan detta arrangemang var jag (tillsammans med Julia) på caféet Copacabana och lyssnade på Martina Lowden och Jonas Hassen Khemiri, som läste upp både gamla och nya texter. Helgen dessförinnan var desstuom jag och Julia på Bokmässan och lyssnade på en hel drös med seminarier.

Efter att ha kommit in i denna "lyssna-på-kloka-människor"-tid tittar jag desperat i tidningar och på bl.a. Stadsbibliotekets hemsida om kommande författarsamtal/föreläsningar och inser till min stora förvåning att det inte ser ljust ut. VAR är alla mysiga, lärorika tillställningar? Borde inte hösten vara den mest optimala tiden för inspiration (i form av boksnack)?

Jag utlyser fler arrangemang från bibliotekens och andra arrangörers sida!!

/Annika.

ny stavningsreform?

Ulla Andersson skriver om språket i just tidningen Språk. I det senaste numret väcker hon debatten kring huruvida vi bör starta en ny stavningsreform, då den senaste skedde för etthundratvå år sedan. Bör vi som i norge ersätta sje-ljuden med en sj-stavning? Ska genre stavas som det faktiskt låter, sjanger? Ta efter norskan och göra språket mer konsekvent. vad tycker du?


"Vi läser inte för att fly det riktiga livet. Vi läser för att få veta hur man tar sig dit."

Läs Martina Lowdens kloka ord om vad böcker är till för.

(Ur tidskriften Ponton.)

Dagens ord

pragmatisk [pragm'a:tisk ] pragmatiskt pragmatiska adj.

inriktad på praktisk nytta

/Annika.


Dagens ord.

Expropriera - tvångsinlösa, tvångsinköpa, ta i besittning, konfiskera

Prerogativ -  företrädesrätt, förmånsrätt, förmån, privilegium


Profylaktisk - förebyggande, skyddande, preventiv


Ur Världens sista roman - Daniel Sjölin.

"Och är inte förträngning det slutliga tecknet på att man blivit vuxen? Förmågan att skära av, släppa, gröpa ur, knipsa bort? Det är en sak att förlika sig med tanken att aldrig mer se någon - det är en helt annan sak att se någon, verkligen se henne, död. Upplevelser av overklighet är bara en förhöjd och intensivare verklighetskänsla. Bara det att den saknar känslor. När folk menar att vissa starka situationer känns "overkliga" ljuger de för sig själva. Den som vittnar om något intensivt, kanske något fruktansvärt, har just upplevt verkligheten otroligt mycket mer intensivt än vanligt. Ögat är då som en kamera som tar trettiosex bilder i sekunden mot normala arton. Detaljer får förödande konsekvenser. En pryl som legat på platsen, någons kommentar - allt förstoras till skräcken dimension. Däremot saknar vittnet känslomässiga verktyg för att bearbeta informationen emotionellt. Vittnet har ju aldrig tidigare upplevt något dylikt, och känslor av empatisk natur är inte en medfödd kemisk mekanism. Känslor måste tränas upp genom efterapning. Verkligheten i sig är känslolös. Det är vi som lägger våra känslomässiga alglager över den när vi tolkar intrycken. När vi läser världen. Författaren, till exempel, levererar en verklighet och är därför känslokall. Läsaren är den som däremot bidrar med sin inlevelse, och härmar de känslor som författaren så manipulativt vill väcka. Det är läsaren som därför ska straffas för sin investerade inbillningskraft. Såsom jag dräpt min inbillning ska läsaren dräpa också sin."

/Annika.

Tidningen Vi-läser

Tidningen Vi kommer den 28:e oktober ha premiär för sina andra tidning Vi-läser. Vad den handlar om är (självklart) böcker, författare och annat kul inom bokvärlden.


/Annika.

Jordens smartaste ord - Fredrik Lindström.



I Fredrik Lindströms andra bok, Jordens smartaste ord, om sina iakttagelser av det svenska språket får vi bland annat klart för oss varför ordet gubbe förekommer mer i språket än vad gumma gör. Vi får också veta varför just sch finns i alla språk i dag och betyder exakt samma sak.


Första boken Världens dåligaste språk handlade mycket om synen på det svenska språket och "makthavarna" av det. I den här boken är ligger fokus mer på språkliga fenomen, som varför vi svenskar svär så fegt och varför en del namn, som Erik och Martin, än i dag är populära.


Personligen tyckte jag mer om Världens dåligaste språk. Kanske för att de teman som togs upp i den var mer intresseväckande för mig. Men det betyder absolut inte att Jordens smartaste ord inte är läsvärd; tvärtom! Är du någorlunda nyfiken på språk i allmänhet och vill få dig ett gott skratt emellanåt - läs då boken! Jag kan garantera att en del av dina fördomar om språkliga företeelser kommer krossas. Och det med glädje.

/Annika.


Ajabaja!











ProsapolisenDN som kommer uppmärksamma allt ifrån "bristande grammatik till narrativa inkonsekvenser och uselt bildspråk." är nu här!

Det här kan bli ytterst intressant. Prosapolisen kan ju börja att söka igenom hela Lotta Thells bok Kärleksbarn som är otroligt dåligt redigerad.

/Annika.

Fem gånger Gud

Fredagen den 17:e oktober, dagen efter premiären i Skärholmen, är det jag och Julia som ser den efterlängtade uppsättningen av pjäsen Fem gånger Gud. Dramat är skrivet av den makalöse Jonas Hassen Khemiri, som aldrig tycks göra en (läs: mig) besviken med sina verk.



Vad pjäsen handlar om tycker jag att Khemiri själv förklarar ytterst bra:
"Min nya pjäs är en politisk komedi. Nej, det låter för trist. Min nya pjäs är ett khemiriskt drömspel. Nej, det låter för skrytigt. Den handlar om ords makt, fem gudar och pingviner. Och om den där eviga teatern som vi alla ägnar oss åt varje dag - sättet som vi använder ord för att iscensätta oss själva, för att aldrig bli avslöjade. Nej det låter för flummigt.


Pjäsen är konstruerad som en sån där rysk docka som man får i present och fast man vet att dockan bara kommer att samla damm allra högst upp på bokhyllan så ler man artigt och öppnar den största dockan och hittar så klart en mindre inuti och så öppnar man den också och hittar en ännu mindre inuti och hela tiden måste man fortsätta att spela förvånad. Nämen! En till! Oj, vilken liten en! Så är min pjäs konstruerad. Bara att dockorna är olika versioner av sanning och längst in hittar vi. Tja. Kanske språket självt? Ja, det var inte så dumt. Behåll det."

/Annika.


Bob Hansson

Är det någon som i praktiken lever, eller åtminstone ger sken av att göra det, efter sina känslor är det Bob Hansson. Igår var jag på Finska institutets kulurnatt och lyssnade på utdrag ur hans nya bok Kärlek - hur fan gör man?, men även på några "berättarsånger".

Både när Bob läser och sjunger ut sina texter gör han det med en sån självklarhet att man inte kan låta bli att ta till sig det man hör. Igår berättade han bland annat om hur det var när han för första gången i hela sitt liv "mötte" sorgen, istället för att åsidosätta den genom att ex. gå ut och ta några öl. Insikten han gjort efter att ha accepterat smärtan var att den sorgsna och onda känslan faktiskt påminnde mycket om lyckans rena känsla, trots att de är varandras "motsatser".

Och det var så fint sagt.
Precis som allt annat denna hänryckande författare säger.
Antingen tycker man om honom eller inte.
Och jag väljer det förstnämnda.



/Annika.

Hanteringen av odöda - John Ajvide Lindqvist.



Hanteringen av odöda
, tusentals zombies vandrar omkring i stockholm. I mitt eget närområde, hur trovärdigt känns det?

  Hur trovärdigt som helst, för det är just Ajvides starkaste egenskap; att få det otroliga att låta troligt.


Skepsisen jag känner gentemot boken börjar redan vid omslaget, följer mig genom texten på baksidan men överger mig så snart jag läst första sidan. Precis som med låt den rätte komma in. Trots att prologen i denna bok inte riktigt är lika starkt som till föregångaren så fångas jag direkt. Lägger ogärna ifrån mig boken, och känner stark empati med alla där i. Ytterligare något som är en av Ajvides starka sidor. Karaktärisering, han har skapat perfekta karaktärer och dragit linjer mellan dem alla som tycks självklara.

  Jag skulle kunna berätta hela boken om det vore så då minns den helt och fullkomligt, vilket även det tyder på något visst. Men istället väljer jag att faktiskt inte berätta någonting då det är en ständig spänning som jag inte vill att du går miste om.


Nu lät allt det här som reklam, och oj vad jag inte har något negativt att säga om boken överhuvudtaget, vilken lurad läsare jag är!

   Nej, boken är i mina ögon riktigt välarbetad, och en välarbetad bok är sällan klandervärd på sådana vis. Visst kan jag medge att jag skummade igenom vissa sidor då de inte var lika intressanta som de jag snabbt ville komma till, och att det fanns en karaktär som inte föll mig i smaken överhuvudtaget. Men det är ju min smak, och den karaktären kanske faller just dig i smaken. För den var trovärdigt skriven, det var bara jag som läsare som saknar brist på tro för just den typen av människor. Har du inte läst Låt den rätte komma in så rekommenderar jag dig att läsa den också, böckerna kan läsas i vilken ordning som helst. Och låt dig inte avskräckas av framsidor och baksidetexter, ge dem en chans. Och de ger dig en ny genre som du inte anade att du ens kunde tycka om.

/Julia.


RSS 2.0