Ur Montecore: en unik tiger - Jonas Hassen Khemiri.

"Ackompanjerade av sommarens transformation till höst börjar jag din far repetera svenska personliga pronomen, adjektivs förstärkning och prepositioners gåta. Vi memoriserar hur alla svenska ord som refererar människor och djur noteras med obestämda formen "en" med undantaget "ett barn". Vi tämjer våra tungor till det svenska uttalets gåta, där stor differans ges mellan "u" och "y". Flyttfåglar lämnar Sverige, gröna blad blir brandiskt röda, marken frostas, sandlådesanden stelnar och Stockholm förlorar sina deliciösa odörer. Allt medan vi noterar att vissa namnger svenskan som "de 29 bokstävernas språk" eller "andandets språk", eftersom "h" ger en riktig utandning istället för franskans stumhet och inandningsljudet med sugformade läppar indikerar en jakande respons.
   Det som skedde vill jag beskriva med följande ord understruket i annorlunda textform: MAGI!


Svenskan fyllde mig. Expanderade mig. Den harmoniserade varje kroppslig partikel"

/J & A

Avtryck

Skriv här:

Namn/Alias:
Kom ihåg mig?

E-mail: (publiceras ej)

URL/Blogg/Webbadress:

Avtryck:

Trackback
RSS 2.0